يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 12 May 2024
جالب است ۰
در سومین دوره اجلاس دو روزه وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو به میزبانی تهران، وزرا در حوزه آینده دیجیتال بحث و تبادل نظر می‌کنند.
در سومین دوره اجلاس دو روزه وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو به میزبانی تهران، وزرا در حوزه آینده دیجیتال بحث و تبادل نظر می‌کنند.
 
به گزارش افتانا، سومین اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو صبح امروز در تهران آغاز شد و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به همراه هیئت‌هایی از کشورهای عراق و پاکستان و دیگر کشورهای عضو سازمان اکو در ابتدا از نمایشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران بازدید کردند.
 
یکی از اهداف برگزاری این اجلاس رسیدن به راه‌های توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه بین کشورهای عضو اعلام شده است و در این راستا چندی قبل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان برای بررسی آخرین وضعیت امور مربوط به این نشست، دیداری با دبیر کل محترم سازمان اکو داشت.
 
در این اجلاس دو روزه، وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو در نشست گفت‌وگوهای سیاسی وزرا در حوزه آینده دیجیتال تبادل نظر می‌کنند. در این نشست و طی جلسات مختلف، وزرا، رؤسای هیئت‌ها و سایر شرکت‌کنندگان، آخرین تحولات شناسایی شده در «استراتژی منطقه‌ای ۲۰۲۵ اکو برای توسعه جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۵»، که افق آینده این سازمان نیز است و مکانیسم‌های ادغام منطقه‌ای در زمینه ICT را، مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.
 
وزیر ارتباطات روز گذشته با انتشار پستی در کانال خود درباره برگزاری سومین اجلاس وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو سازمان اکو به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعت جمهوری اسلامی ایران و با حضور هیئت‌های عالی هشت کشور گفت: «با توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سعی کردیم در طول مدت میزبانی، علاوه بر جلسات دیپلماتیک و مرسوم این نوع نشست‌های بین‌المللی، ضمن برگزاری نمایشگاهی جذاب از توانمندی شرکت‌های ایرانی در محل اجلاس، جلسات کاری مشترک بین صاحبان کسب‌وکارهای ایرانی که قابلیت حضور در بازارهای خارجی دارند را نیز با هیات‌های خارجی شرکت کننده در این نشست برگزار کنیم. در اولین برنامه، روز گذشته شرکت‌های ایرانی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های همکاری دوجانبه خود را برای هیئت پاکستانی ارائه کردند که با استقبال طرف پاکستانی مواجه شد. امیدواریم با فرصت فراهم شده، شرکت‌های ایرانی بتوانند در آینده نزدیک سهم خود را بازار این کشورها به‌دست آورند.»
 
 
زارع‌پور در این پست خود به نشستی اشاره کرد که روز گذشته صادق افتخار، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پاکستان به دعوت و میزبانی وزارت ارتباطات با کسب‌و‌کارهای اینترنتی و شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات شرکت داشت و با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این کسب‌وکارها آشنا شد. در این نشست که محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات و میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، ‌نیز حضور داشتند، مدیران شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های تجارت الکترونیک، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، امنیت شبکه، حمل‌ونقل اینترنتی، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های بومی، نرم‌افزارهای پرداخت و بانکی و شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر، به معرفی فعالیت و ظرفیت‌های خود برای همکاری متقابل با شرکت‌های پاکستانی پرداختند و مدیران شرکت‌های ایرانی در برخی از زمینه‌ها به امکان صادرات محصولات و در برخی دیگر از حوزه‌های فناوری اطلاعات به امکان همکاری‌های مشترک بین شرکت‌های دو کشور اشاره کردند. در این نشست که با استقبال فعالان بخش خصوصی حوزه ICT همراه بود، رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختف ICT، زمینه همکاری این شرکت‌ها با شرکت‌های پاکستانی را فرصت مناسبی برای همکاری‌های مشترک عنوان کرد. وزیر دولت پاکستان در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بعد از آشنا شدن با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های فناور ایرانی، از همکاری شرکت‌های این دو کشور استقبال کرد.

همچنین در حاشیه اجلاس، وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو سازمان اکو، عیسی زارع‌پور  و هیام عبود کاظم، وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و عراق دیدار و گفت‌وگو کردند. یکی از اهداف برگزاری این اجلاس رسیدن به راه‌های توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه بین کشورهای عضو اعلام شده است.

۵۲ سال پیش با همکاری سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان، این سازمان تشکیل شد و ایران به عنوان یکی از بنیان‌گذاران سازمان همکاری اقتصادی اکو به شمار می‌رود. در حال حاضر ۱۰ کشور عضو این سازمان هستند و کشورهای پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ایران عضو مشترک اکو و سازمان همکاری شانگهای هستند.
کد مطلب : 21114
https://aftana.ir/vdci5zar.t1azz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی