جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 10 May 2024
جالب است ۰
اسناد فاش‌شده نشان می‌دهند که دولت آمریکا به کمک اپراتور AT&T، سال‌ها مکالمه‌ی تلفنی شهروندان را ضبط می‌کرده است.
منبع : Wired
اسناد فاش‌شده نشان می‌دهند که دولت آمریکا به کمک اپراتور AT&T، سال‌ها مکالمه‌ی تلفنی شهروندان را ضبط می‌کرده است.
 
به گزارش افتانا، تحقیقات تازه‌ای اسناد فاش‌شده‌ پلیس، یادداشت‌های کاخ سفید و نامه سناتور آمریکایی ران وایدن به وزارت دادگستری این کشور را برای تأیید وجود یک برنامه نظارتی مخفی را که توسط دولت آمریکا اداره می‌شود و به کمک شرکت مخابراتی AT&T اجرا می‌شود، تجزیه و تحلیل کرده است.
 
براساس جزئیات این تحقیقات، مجریان قوانین فدرال، ایالتی و محلی بیش از یک دهه است که میلیون‌ها شهروند آمریکایی را تحت برنامه‌ی مخفی و بدون شرح، به نام خدمات تحلیل داده (DAS)، تحت نظر دارند.
 
طبق گزارش‌ها، این برنامه نه‌تنها سوابق تماس مجرمان را ردیابی می‌کند، بلکه خانواده‌ و دوستان آن‌ها و افراد بی‌شماری را که حتی مظنون به هیچ فعالیت مجرمانه‌ای نیستند نیز ردیابی می‌کند.
 
این برنامه که پیش از این با نام Hemisphere شناخته می‌شد، داده‌های تماس را به کمک اپراتور AT&T، بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی آمریکا، از طریق یک پایگاه مشترک دریافت می‌کند. یادداشت‌های کاخ سفید که توسط وایرد بررسی شده، نشان می‌دهند که دفتر ریاست جمهوری بیش از ۶ میلیون دلار برای ضبط و شنود هرگونه تماس با استفاده از زیرساخت‌های AT&T، در اختیار این اپراتور قرار داده است.
 
کیم هارت، سخنگوی AT&T، درخواست خبرنگاران برای اظهار نظر در مورد برنامه‌ی DAS را رد کرد و گفت که این شرکت باید با درخواست‌های قانونی نهادهای مجری قانون موافقت کند. با این حال، هیچ قانون رسمی‌ای وجود ندارد که به شرکت مخابراتی اجازه دهد سال‌ها داده‌های تماس شهروندان آمریکایی را برای کمک به اجرای قانون ذخیره کند.
 
در حالی که DAS تحت برنامه‌ای که به قاچاق مواد مخدر اختصاص دارد مدیریت می‌شود، یک پرونده‌ی درز کرده از مرکز اطلاعات منطقه‌ای کالیفرنیای شمالی (NCRIC)، نشان می‌دهد که پلیس‌های محلی برخی از ایالت‌ها، از DAS برای پرونده‌های حل‌نشده‌ای که ظاهراً ارتباطی هم با مواد مخدر ندارند، استفاده می‌کنند.
 
این گزارش همچنین به مواردی اشاره می‌کند که پلیس از DAS درخواست کرده تا با جاسوسی از دوستان نزدیک مظنونان و همچنین قربانیان، آن‌ها را شناسایی کند. اسناد اجرایی قوانین، دامنه‌ی گسترده‌ی برنامه‌ی DAS و نحوه‌ی آموزش افراد، از بازرس خدمات پستی آمریکا گرفته تا افسر اداره‌ی اصلاحات نیویورک را بیشتر نشان می‌دهد.
 
گزارش ها حاکی از آن است که بودجه‌ی برنامه‌ی DAS در سال ۲۰۱۳ در دوره‌ی ریاست جمهوری اوباما و پس از افشای جزئیات این برنامه توسط نیویورک تایمز، به حالت تعلیق درآمد. با این حال، این بودجه در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ قبل از توقف دوباره در سال ۲۰۲۱ از سر گرفته شد. یادداشت‌های کاخ سفید به رسانه‌ها نشان می‌دهد که تأمین مالی برنامه‌ی جاسوسی AT&T بار دیگر در دوران ریاست جمهوری جو بایدن از سر گرفته شده است.
کد مطلب : 21683
https://aftana.ir/vdcjtme8.uqevozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی