يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
جالب است ۰
سیستم عامل Apostrophy با تمرکز بر حفظ حریم شخصی و پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی در تلاش است جای سیستم‌عامل محبوب گوگل را بگیرد.
منبع : زومیت
سیستم عامل Apostrophy با تمرکز بر حفظ حریم شخصی و پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی در تلاش است جای سیستم‌عامل محبوب گوگل را بگیرد.
 
به گزارش افتانا، دنیای سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند که اندروید بیش از ۴۰ درصد از سهم بازار آن را در اختیار دارد، بازیگران جدیدی را به خود می‌بیند که به‌دنبال راهی برای تصاحب بخشی از سهم بازار و رقابت با اندروید و iOS هستند.
 
احتمالاً این روز‌ها نام HyperOS که شیائومی آن را برای برخی از محصولات خود معرفی کرده است، شنیده‌اید و شاید حتی روی گوشی خود آن را تجربه کرده باشید؛ اما در این مقاله می‌خواهم درباره‌ی یکی دیگر از بازیگران گمنام و جدید بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند به نام Apostrophy صحبت کنم که در رویداد CES امسال به نمایش گذاشته شد.
 
توسعه‌دهندگان Apostrophy که در ابتدای راه خود هستند، اهداف بلندپروازانه‌ای در سر دارند و می‌خواهند سیستم‌عامل‌های محبوب را به چالش بکشند؛ آیا در این مسیر موفق خواهند شد؟
 
Apostrophy با قلبی از جنس اندروید و عملکردی متفاوت
آپوستروفی سیستم‌عاملی سفارشی‌ و یکپارچه محسوب می‌شود که با همکاری یکی از تولیدکنندگان OEM گوشی‌های هوشمند پیاده‌سازی شده است. این سیستم عامل‌ به گونه‌ای طراحی شده که سازندگان گوشی‌های هوشمند با دریافت مجوز می‌توانند آن را روی دیوایس‌های خود نصب کنند؛ یعنی درست شبیه اندروید.
 
آپوستروفی بر پایه‌ی هسته‌‌ی سیستم‌عامل اندروید (اندروید ۱۳) اما با ظاهر و عملکردی متفاوت طراحی شده است. در واقع اینگونه می‌توان گفت که این سیستم‌ عامل قلبی از جنس اندروید، اما روح و عملکردی متفاوت از محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا را دارد. توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل که دفتر مرکزی‌شان در سوییس مستقر شده، روی پارامترهای حفظ حریم خصوصی حساسیت‌ زیادی داشته‌اند و Apostrophy این امکان را به کاربران می‌دهد تا به‌طور کامل روی داده‌های شخصی خود کنترل داشته باشند.
 
صفحه‌ی هوم ApostrophyOS با نام Domus (خانه‌ی ثروتمندان در روم باستان)، به رنگ خاکستری است و چند میانبر برای دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی در آن به چشم می‌خورد. در این صفحه فقط می‌توانید به Aphy Store (اپ استور اختصاصی آپوستروفی)، تقویم، فهرست مخاطبین، سرویس VPN، فایل‌ها و سرویس ایمیل دسترسی داشته باشید که درواقع اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم‌عامل به‌شمار می‌روند. در Domus امکان شخصی‌سازی هیچ اپلیکیشنی را ندارید و برای افزایش امنیت دستگاه، تمام فعالیت‌های مربوط به این پیج در داخل خود سرورهای Apostrophy صورت می‌گیرد.
 
با سوایپ چپ روی صفحه‌نمایش، به بخشی به نام Piazza (به‌معنی میدان در شهرهای ایتالیایی) می‌روید که مانند صفحه‌ی اصلی اندروید می‌توانید آن را شخصی‌سازی و هر اپلیکیشنی را که می‌خواهید، در آنجا اجرا کنید. در این صفحه، امکان استفاده از تمام برنامه‌های اندرویدی مانند اینستاگرام، واتس‌اپ و یوتیوب فراهم شده است. گوگل پلی به‌طور پیش فرض روی این سیستم‌عامل نصب نشده است، اما می‌توانید آن را بدون هیچ مشکلی نصب کنید.
 
محیط Piazza نیز از امنیت بالایی برخوردار است و هر اپلیکیشن در سندباکسی جداگانه اجرا می‌شود تا اپلیکیشن‌های مختلف به داده‌ها و اطلاعات یکدیگر دسترسی نداشته باشند. استیو سیستولی (Steve Cistulli)، مدیرعامل Apostrophy در مورد این بخش می‌گوید؛ «هنگام استفاده از برنامه‌ای مانند واتس‌اپ می‌دانم که متا به چه اطلاعات و داده‌هایی از من دسترسی دارد و دیگر لازم نیست نگران دریافت این داده‌ها توسط شرکت دیگری مانند گوگل باشم.»
 
امکان دسترسی به چند قابلیت دیگر با خرید اشتراک ماهانه
سیستم‌عامل Apostrophy اپلیکیشن‌های دیگری هم دارد که فقط با خرید اشتراک ماهانه و پرداخت پول قابل استفاده خواهد بود. یکی از این اپلیکیشن‌ها، Digital Nomad نام دارد که VPN پیش‌فرض نصب شده روی Apostrophy است.
 
ویژگی دیگری که با خرید اشتراک ماهانه‌ فعال می‌شود، Ledger نام دارد. هنگام نگه داشتن انگشت روی هرکدام از برنامه‌ها، آیکون Ledger ظاهر می‌شود که با انتخاب آن به صفحه‌‌ی Data Privacy و Carbon Reduction می‌روید تا مجوزها را به راحتی تغییر دهید. در ادامه، تصویری از این صفحه را می‌بینید.
 
قابلیت Ledger در سیستم عامل Apostrophy
با تغییر شماره‌ها در دایره‌ی مقابل Data Privacy، می‌توانید مجوز برنامه‌ها را به‌طور کامل مدیریت کنید و هر کدام از آن‌ها را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید برنامه‌ مورد نظر به تمامی مجوزها دسترسی داشته باشد، باید نوار چرخان را روی عدد ۱ قرار دهید. هر شمار به وضوح توضیح می‌دهد که مجوز چه برنامه‌هایی مجاز یا رده شده‌اند.
 
اسلایدر Carbon Reduction هم مانند Data Privacy کار می‌کند؛ با این تفاوت که این بخش بر محدود کردن قدرت محاسباتی گوشی هوشمند متمرکز است. به عنوان مثال، با تغییر اعداد این بخش، می‌توانید مصرف باتری اپلیکیشن مورد نظر را محدود کنید.
 
مدیرعامل Apostrophy در مورد Ledger می‌گوید: بیشتر مردم نمی‌خواهند ۲۰۰ نوع مجوز و دسترسی روی گوشی‌های خود داشته باشند. کاری که ما انجام داده‌ایم این است که این مجوزها را به دو بخش حریم خصوصی و تأثیر انرژی دسته‌بندی و سپس این شماره‌گیری‌های بسیار ساده و جالب را به‌همراه تأثیر انرژی در هر برنامه، ارائه کرده‌ایم.
 
کاربران با پرداخت ماهیانه ۱۵ دلار می‌توانند اشتراک این سیستم عامل را خریداری و از قابلیت‌های ذکرشده به‌همراه ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی استفاده کنند. البته استفاده از این قابلیت‌ها تا یک سال اول برای هر گوشی مبتنی‌بر Apostrophy OS رایگان است.
 
برای استفاده از Apostrophy به چه سخت‌افزاری نیاز است؟
سیستم عامل Apostrophy در رویداد CES 2024 روی گوشی اندرویدی Punkt MC02 نصب شده بود. این گوشی با برچسب قیمتی ۷۴۹ دلار، از صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی IPS با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ و نرخ نوسازی ۶۰هرتز بهره می‌برد. از نظر سخت‌افزاری، Punkt MC02 به پردازنده‌ی دیمنسیتی ۹۰۰ مدیاتک، ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و رم ۶ گیگابایتی مجهز است.
 
البته پرداخت ۷۴۹ دلار برای دستگاهی با این مشخصات فنی چندان وسوسه‌کننده نیست؛ اما سیستولی می‌گوید این سیستم عامل تا پایان امسال با گوشی‌های دیگری نیز عرضه می‌شود.
 
جمع‌بندی: آیا Apostrophy همانی است که منتظرش بودیم؟
سیستم‌عامل Apostrophy با تمرکز جدی بر حریم شخصی و سرویس‌های اشتراکی احتمالاً نتواند به محبوبیت گسترده و فراگیر اندروید برسد، اما مزیت‌هایی دارد که توجه برخی کاربران را جلب خواهد کرد. برای مثال، کار با رابط کاربری این سیستم‌عامل بسیار ساده و سرراست است و این دستاوردی است که نباید نادیده گرفته شود. بخش حریم شخصی Apostrophy به‌خوبی پیاده‌سازی شده و می‌توانید هر اپلیکیشنی را که همین حالا در گوشی اندرویدی خود دارید، در این سیستم‌عامل اجرا کنید.
 
سیستولی می‌گوید «وقتی می‌توانی هم به اپلیکیشن‌های اندرویدی دسترسی داشته باشی و هم به تمام مزیت‌های Apostrophy، چرا باید سراغ خرید دستگاهی بروی که این سیستم‌عامل را نداشته باشد؟» برای اینکه بتوان در این زمینه با سیستولی موافق بود، Apostrophy ابتدا لازم است دردسترس گوشی‌های بیشتری قرار گیرد، سیاست به‌روزرسانی واضحی داشته باشد و بتواند کاربران را متقاعد کند خرید گوشی با اشتراک ماهانه ارزشش را دارد.
کد مطلب : 22065
https://aftana.ir/vdcen78w.jh8wpi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی