شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
جالب است ۰
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از رتبه‌بندی خدمات ابری شرکت‌های خصوصی و شناسنامه‌دار کردن قطب‌های داده در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از رتبه‌بندی خدمات ابری شرکت‌های خصوصی و شناسنامه‌دار کردن قطب‌های داده در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
 
به گزارش افتانا، در مراسمی با حضور رئیس و مدیران ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و فعالان مراکز داده و خدمات ابری ضمن تشریح آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در زمینه «زیست‌بوم مراکز داده و خدمات ابری»، گواهی‌نامه‌های ارائه‌کنندگان خدمات ابری، ممیزان، مدرسان، مراکز آموزشی، آزمایشگاه‌های مرجع ارزیابی خدمات مراکز داده و مراکز داده دستگاه‌های دولتی اعطا شد.
 
دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات، در این مراسم گفت: ارائه‌دهندگان خدمات ابری، موظف به رعایت الزاماتی هستند که در این حوزه ابلاغ شده است. تعرفه منصفانه، رعایت استانداردهای فنی، حفظ حریم خصوصی، افزایش کیفی و کمی خدمات و اصول پدافند غیرعامل از ضرورت‌های سامان‌دهی و اعتباربخشی زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری کشور است.
 
وی در خصوص چگونگی توسعه نظام ارزیابی مراکز داده و خدمات ابری در کشور گفت: در سال گذشته، رتبه‌بندی زیرساخت مراکز داده خصوصی انجام شد. در سال جاری، شناسنامه دار شدن مراکز داده دولتی و شرکت‌های خصوصی ابری با جدیت دنبال شد. در آینده نزدیک نیز شناسنامه دار کردن قطب‌ها و پارک‌های فناوری اطلاعات در دستور کاری سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار دارد.
 
وی در خاتمه به نقش سازمان نصر در توسعه و گستردگی زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری تاکید کرد و تصریح داشت: سازمان نصر، به عنوان یکی از همکاران اصلی، فعالیت‌های اعتباربخشی در زنجیره ارزش صنعت مراکز داده را به عهده دارد. لذا راهبری و هدایت اعتباربخشی حوزه خدمات میزبانی و ابری با مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر است.
 
حامد منکرسی، معاون اعتباربخشی و سیاست‌گذاری در این رویداد که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، ضمن قدردانی از ذی‌نفعانی که با تلاش‌های خود از گذشته تا کنون، باعث توسعه نظام زیست‌بوم مراکز داده و خدمات ابری کشور شده‌اند، اظهار داشت: سیاست‌گذاری، راهبری، صدور گواهی‌نامه، تصویب طرح‌واره‌ها، توسعه اکوسیستم و اجرا و پیاده‌سازی قوانین و مقررات از اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مجری ارزیابی و رتبه‌بندی خدمات مراکز داده است.
 
منکرسی با اشاره به اینکه مراکز داده و خدمات ابری زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات هستند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان نظام صنفی رایانه ای، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی را دستگاه‌هایی عنوان کرد که در توسعه زیست‌بوم و صنعت مراکز داده و خدمات ابری به ایفای نقش پرداخته‌اند.
 
منکرسی هم چنین، تداوم ارزیابی شرکت‌های خصوصی ابری و در نهایت رتبه‌بندی، شناسنامه‌دار کردن تمام مراکز داده دولتی، استاندارد‌سازی فرایند ساخت و بهره‌برداری مراکز داده، فعال کردن آزمایشگاه‌های ارزیابی مراکز داده و خدمات ابری ذیل آزمایشگاه‌های مرجع و تدوین و ثبت کتاب مرجع استاندارد ملی ساخت و بهره برداری مراکز داده در کشور را از جمله برنامه‌های اجرایی سال آینده سازمان فناوری اطلاعات ایران عنوان کرد. وی جنبه‌های مورد توجه در حوزه مراکز داده را چنین تشریح کرد: مکان یابی، طراحی، ساخت، راه اندازی، بهره برداری، بهینه سازی، مدرن سازی و مهاجرت و بازنشستگی از جنبه‌های مورد توجه مراکز داده هستند که هر یک در مرحله‌ای خاص مورد کاربرد قرار می‌گیرند.
 
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص تاثیر اعطای گواهی‌نامه و شناسنامه‌ به بازیگران زیست‌بوم مراکز داده گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران با انجام ارزیابی‌های لازم به شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ابری، مراکز داده دولتی، ممیزان، مدرسان مراکز آموزشی احراز صلاحیت شده و آزمایشگاه‌های مرجع ارزیابی خدمات مراکز داده گواهی‌نامه و شناسنامه اعطا می‌کند و این اقدام در بلوغ زیست‌بوم مراکز داده و خدمات ابری نقش بسزایی دارد.
 
در انتهای این مراسم به ۱۴ مرکز داده دولت و ۱۵ شرکت ارائه‌دهندگان خدمات ابری گواهی‌نامه‌های مربوطه اعطا شد.

 
کد مطلب : 22079
https://aftana.ir/vdcjhye8.uqe8azsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی