سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 7 May 2024
جالب است ۰
تعرفه واردات تجهیزات شبکه تاکنون دوبار دستخوش تغییر اساسی شده است. یک بار زمانی که از تعرفه از ۴درصد به ۵۰درصد رسید و یک بار هم در سال جاری که واردات آن براساس وزن محاسبه می شود.
منبع : عصر ارتباط
تعرفه واردات تجهیزات شبکه تاکنون دوبار دستخوش تغییر اساسی شده است. یک بار زمانی که از تعرفه از ۴درصد به ۵۰درصد رسید و یک بار هم در سال جاری که واردات آن براساس وزن محاسبه می شود. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، تفسیری که تعرفه گذار از تغییر در آن ها مدنظر داشته، همان تک مضراب حمایت از تولید داخل و به تازگی جلوگیری از ورود فناوری های قدیمی بوده است. در نخستین مورد دستکاری تعرفه ها، استدلال حمایت از تولیدات داخلی که همه می دانند درخصوص تجهیزات شبکه موضوعیتی ندارد، تعرفه ۵۰درصدی به ارمغان آمد که خوشبختانه با اقدامات اطلاع رسانی که صورت گرفت، در کمتر از ۲ماه به حالت قبلی بازگشت. 

این بار اما تعرفه ۴درصدی پابرجاست، ولی نکته کوچکی درکنار آن افزوده شده که همان محاسبه کیلویی تجهیزات است.در اصل وزن این فناوری برحسب کیلوگرم، نشان دهنده حقوق گمرکی مترتب بر آن است. 

ولی بزنگاه قضیه آنجاست که در هر دو مورد فوق، این فعالان حوزه شبکه نبوده اند که مورد مشورت کمیسیون ماده یک (به عنوان مرجع تعرفه گذاری) قرار گرفته اند. متاسفانه در توافقی نانوشته، این برخی تشکل ها مانند سندیکای صنعت مخابرات هستند که در چنین مواقعی با حضور در کمیسیون مزبور و بنا به مصالح صنعت خود، برای شبکه های ها نسخه می پیچند. 

حال خواننده ممکن است سئوال کند که شاید در سال های دور، تجهیزات شبکه آنقدر مهجور بوده اند که باید در زیرشاخه مخابرات قرار می گرفتند، ولی حالا چی؟ در این روزگار که مودم های ای دی اس ال و روترهای خانگی در همه جا یافت می شوند، آیا باید همچنان تجهیزات مخابراتی مانند سوییچ مخابراتی را با سوییچ شبکه یکسان فرض کرد؟ 

درهمان دور نخست تغییر تعرفه ها که در کمتر از دوماه به حالت قبلی خود بازگشت، نمایندگانی از کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران در جلسات کمیسیون یک حضور یافتند و توانستند با چند استدلال ساده، موضوع را فیصله دهند.
 
اما متاسفانه در ادامه همین روند، نمایندگان صنف از جلسات کم کم کنارگذاشته شدند تا بتوان به آسانی خواسته های این گروه بزرگ از دینفعان را نادیده گرفت و منافع گروهی اندک از شرکت های مخابراتی را مدنظر قرار داد. حاصل هم آن شده است که هم اکنون و علیرغم اعتراضات گمرک ایران، ابلاغ محاسبه حقوق گمرگی ورود تجهیزات شبکه به صورت وزنی عملیاتی شده و سال ۹۱، سالی بوده که تجهیزات شبکه به صورت کیلویی ارزیابی شده اند. 

ریاست جمهوری در آخرین گفتگوی تلویزیونی خود خطاب به خودروسازان به طنز گفت که خودرو را کیلویی چند حساب می کنید که اینقدر گران است؟ حالا وزارت صنعت و تجارت رسما بیش از یک سال است که گفته ورود تجهیزات شبکه، کیلویی پانزده هزار تومان!

* قائم مقام کمیسیون شبکه سازمان نصر تهران
کد مطلب : 4999
https://aftana.ir/vdcc.oq0a2bqoola82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی