يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 12 May 2024
جالب است ۰
واردکنندگان تجهیزات شبکه درشرایطی نسبت به تعرفه کیلویی این کالاها معترض هستند که سندیکا صنعت مخابرات به عنوان نماینده تجهیزات مخابراتی در کمیسیون ماده یک معتقد است محصولات شبکه زیرگروه اقلام مخابراتی هستند و باید با تعرفه معین وارد کشور شوند.
منبع : عصر ارتباط
واردکنندگان تجهیزات شبکه درشرایطی نسبت به تعرفه کیلویی این کالاها معترض هستند که سندیکا صنعت مخابرات به عنوان نماینده تجهیزات مخابراتی در کمیسیون ماده یک معتقد است محصولات شبکه زیرگروه اقلام مخابراتی هستند و باید با تعرفه معین وارد کشور شوند. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، کمیسیون ماده یک درحالی تعرفه‌های سال۹۲ را نهایی می کند که حقوق گمرکی ۱۱قلم کالای ارتباطی شبکه همچنان پرمناقشه‌ترین ردیف تعرفه‌ای است که واردکنندگان شبکه تلاش می‌کنند آن را کاهش دهند. 

براساس آنچه که امسال درکتاب مقررات صادرات و واردات منتشر شد تمامی واردکنندگان ملزم هستند برای ۱۱قلم کالای ارتباطی و شبکه که سال گذشته تعرفه صفر درصد داشت،
حقوق ۴ درصد و یا به میزان کیلویی ۱۵هزارتومان پرداخت کنند. 

انواع مودم، سوییچ، روتر و کالاهایی از این دست که تا سال پیش بدون پرداخت حقوق گمرکی قیمت‌های نسبتا ثابتی داشتند، امسال به دلیل این تصمیم کمیسیون ماده یک از ۵۰ تا ۷۰درصد افزایش قیمت داشتند. 

گرچه همزمان با ابلاغ این تعرفه به گمرکات سراسر کشور، اغلب واردکنندگان حوزه اعتراضشان را از کانال تشکل‌های صنفی همچون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کردند اما درنهایت گمرک و سازمان توسعه تجارت نسبت به تغییر یا اصلاح این ردیف تعرفه هیچ اقدامی نکرد؛ با استناد بر این‌که ۱۱قلم کالای ارتباطی یاد شده درکشور تولید می‌شوند و این تعرفه برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته است. 

سندیکای صنعت مخابرات ایران متشکل از ۸۰ عضو خود مدعی است که خط تولید این کالاها در کشور وجود دارد به همین دلیل نماینده این تشکل در کمیسیون ماده، یک همچنان مصر است تا این تعرفه را برای تجهیزات شبکه به عنوان زیرمجموعه تجهیزات مخابراتی کشور حفظ کند. 

این ادعا درحالی مورد حمایت کمیسیون ماده یک است که به باور شرکت‌های فعال شبکه، هیچ خط تولیدی منسجمی برای محصولات فوق درکشور وجود
ندارد و حدود ۹۹درصد این تجهیزات از واردات تامین می‌شوند. 

پشت درهای بسته اعمال‌نظر می‌کنند

درجریان رسانه‌ای که هفته گذشته درباره اختلاف نظر و چالش اعضا کمیسیون شبکه نظام صنفی رایانه‌ای با سندیکای صنعت مخابرات به وجود آمد این پرسش مطرح شد که چرا سازمان با وجود بیش از ۷هزار عضو نباید در کمیسیون ماده یک دارای صندلی باشد درحالی که سندیکای مخابرات قادر است از منافع ۸۰عضوش در کمیسیون ماده یک دفاع کند.

این موضوعی است که آزاد معروفی، رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به آن اشاره می‌کند و صراحتا از اعمال نظرسندیکای صنعت مخابرات در کمیسیون ماده یک خبر می‌دهد؛ اعمال نظری که باعث شده محصولات شبکه به دلیل تعرفه نامناسب و غیرمنطقی با قیمت‌های دلخواه عرضه شوند: 

« متاسفانه یکی از نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون ماده یک سندیکا صنعت مخابرات است که درک مستقیمی از وضعیت بازار تجهیزات شبکه ندارد و تصمیم‌گیری نادرست‌شان باعث شد تعرفه گمرکی این محصولات به ناگاه از صفر به ۴درصد یا کیلویی ۱۵هزار تومان برسد. این تدبیر غیرکارشناسی در نهایت منجر به افزایش بی ضابطه قیمت‌ها شده است.» 

تاکید اغلب واردکنندگان شبکه بر رکن واردات تجهیزات شبکه در حالی است که جسته و گریخته خبرهایی از تولید چند کالای ارتباطی در این ردیف تعرفه شنیده می‌شود با این حال رئیس کمیسیون شبکه نظام صنفی رایانه‌ای تاکید می‌کند این تولیدات بیشتر درحوزه مخابرات
تعریف می‌شوند و بالابردن تعرفه تنها بسترسازی برای تولیدی است که هنوز انجام نشده است:« کمیسیون شبکه طی این مدت تلاش کرده وجه تمایز میان تعرفه تجهیزات مخابراتی از شبکه را مشخص کند و بارها در رابطه با این موضوع جلسات مختلف برگزار کرده است.» 

معروفی که به مکاتبات و پیگیری‌های نظام صنفی در این رابطه اشاره می‌کند معتقد است تازمانی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در کمیسیون ماده یک دارای یک صندلی و حق رای نباشد، همچنان باید شاهد چنین نتایجی در بازار باشیم :

« نبود یک کرسی درمجامع تصمیم‌گیر همچون کمیسیون ماده یک باعث شده سازمان به عنوان نماینده قانونی صنفICTنتواند هیچ حقی برای اظهارنظر تخصصی داشته باشد؛ آن هم درشرایطی که کمیسیون‌های تخصصی نظام صنفی هریک شاخه‌ای تخصصی از این بازار را پوشش می‌دهند. »

بحث شبکه را از مخابرات جدا کنید! 

براساس آنچه که در کتاب مقررات صادرات واردات ۹۱برای ۱۱قلم کالای ارتباطی و حوزه شبکه آمده، متصدیان گمرکی می‌توانند این تجهیزات را با تعرفه ۴درصد یا کیلویی ۱۵هزارتومان با احتساب اینکه هریک مبلغ بیشتری رقم زند ترخیص کنند که این موضوع از دیدگاه رئیس کمیسیون شبکه کشوری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یک توهین به صنعت فاوا محسوب می‌شود. 

حمید بابادی‌نیا ضمن ابراز تاسف و انتقاد از
رویه حاضر درتعیین تعرفه‌ها می‌گوید:« صراحتا در جلسات مختلف نظرمان را اعلام کردیم و لزوم تفکیک ماهیت تجهیزات شبکه از ابزار مخابراتی را یادآور شدیم اما این نظرات هرگز مورد توجه قرار نگرفت. به رقم تلاش‌های نظام صنفی طی این سال‌ها، تصمیمات کمیسیون ماده یک در این رابطه شفاف نشد و همچنان، افرادی که به لحاظ دانش بنیه کمی دارند باید مسئول تعیین و تکلیف برای حوزه تخصصی همچون فناوری اطلاعات باشند.» 

درحالی که سندیکای صنعت مخابرات تاکنون هیچ پاسخ روشنی مبنی بر مشارکت درافزایش این تعرفه‌ اعلام نکرده، بابادی نیا معتقد است نماینده اتاق بازرگانی به عنوان یکی از حاضران خصوصی این کمیسیون تاکنون نتوانسته از حقوق اعضا صنف رایانه دفاع کند:

« زمانی که نهادهای تصمیم‌گیر همچون سازمان توسعه تجارت حاضر نیستند به نماینده قانونی صنف ICT یک حق رای یا مشورت اختصاص دهند نباید انتظار داشته باشیم به نظرات فعالان این حوزه توجه شود. هرچند معتقدم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم تا به امروز نتوانسته برش لازم را در پیشبرد خواسته‌هایش داشته باشد. »

او ادامه می‌دهد:« تعرفه کیلویی به نفع سندیکای مخابرات است زیرا تجهیزات مخابراتی را با تعرفه شبکه وارد می‌کنند و دو طرفه باعث ضرر هستند. علاوه بر اینکه تعرفه مخابراتی به درستی از آنها اخذ نمی‌شود که این به ضرردولت است به ضرر واردکنندگان تجهیزات شبکه نیز است.»
کد مطلب : 5014
https://aftana.ir/vdcb.8bsurhbgaiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی