ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد محتوای سایتهای پربازدید به زبان انگلیسی است از کمبود محتوای فارسی در سایتهای پرترافیک و پربازدید در کشور انتقاد کرد.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در سیزدهمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران که با محوریت روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا در حال برگزاری است، تاکید کرد: وضعیت سایتهای کشور مناسب نیست.
وی گفت: اخیرا بر اساس آنالیز مرکز ملی فضای مجازی ۲۰۰ سایت پرمراجعه و پرترافیک در ایران مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد تنها ۱۳ درصد این سایتها دارای دامنه «.ir» هستند.
وی ادامه داد: از میان این سایتها تنها ۳۰ درصد آنها به زبان فارسی است و این نشان میدهد که سایر سایتهای پربازدید از پسوندهایی غیر از .ir استفاده میکنند. بر اساس این برآوردها ۵۵ درصد محتوای سایتهای پربازدید در ایران به زبان انگلیسی است و این واقعا جای تاسف دارد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه روابط عمومیها میتوانند در تغییر این وضعیت نقش برجستهای ایفا کنند، افزود: امروزه به روابط عمومیها نگاه فناورانه میشود و از آنجایی که تعبیر فضای واقعی با استفاده از ابزارهای فناوری به فضای مجازی تغییر یافتهاست روابط عمومیها میتوانند در توسعه کانال های ارتباطی نقش مهمی داشتهباشند.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه در فضای مجازی موضوع مکان، زمان و زبان تغییر یافته و محدودیتهای قبلی را ندارد میتوان شاهد روشنگریها از سوی روابط عمومیها و ایجاد نظام اطلاعاتی بود.
وی گفت: روابط عمومیهای مبتنیبر رسانههای اجتماعی که فراتر از رسانههای جمعی هستند، ازجمله الزاماتی است که در این جامعه به آن نیاز داریم. هماکنون ۶ میلیارد نفر از حدود ۷ میلیارد نفر جمعیت جهان به فضای شبکهای مرتبط و متصل هستند و با وجود این فضا، محدودیت جغرافیایی و زبانی از بین رفتهاست به همین دلیل روابط عمومی دیگر به معنای عامه قبلی نبوده و باید بتوان با نوآوری و آگاهی از تحولات فضای مجازی برای مخاطبان متعدد روشنگری ایجاد کرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در فضای مجازی روابط عمومیها هر روز با مسائل متعددی ازجمله جعل خبر، جعل ادعا و جعل صحبت مواجه هستند که میتوان با مکانیسمهای متعدد فناوری این فضاسازی را کنترل کرد.
وی تاکید کرد: روابط عمومیها باید بتوانند در راستای تولید محتوای فارسی در شبکههای اجتماعی و سایتهای پربازدید اینترنتی نقش موثری داشتهباشند.