جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ , 19 Apr 2024
جالب است ۰
گزارش جدید شرکت‌های امنیتی نشان می‌دهد سیستم‌عامل ویندوز هدف ۹۶ درصد از تهدیدهای بدافزاری در سال ۲۰۲۲ بوده است.
منبع : زومیت
زومیت: گزارش جدید شرکت‌های امنیتی نشان می‌دهد سیستم‌عامل ویندوز هدف ۹۶ درصد از تهدیدهای بدافزاری در سال ۲۰۲۲ بوده است.

به گزارش افتانا، بر اساس پژوهش سرویس Atlas VPN، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۶۲.۲۹ میلیون بدافزار در فضای مجازی جولان داده‌اند که تقریبأ معادل ۲۲۸۱۶۵ تهدید بدافزاری در هر روز است.

با این حال، خوشبختانه میزان تهدیدهای بدافزاری در مقایسه با سال قبل حدود ۳۴ درصد کاهش یافته است. با نزدیک شدن به پایان سال، میزان تهدیدها به‌طور پیوسته و فصل‌به‌فصل کاهش یافته است؛ به‌طوری که آمارها از کاهش ۴ درصدی بدافزارها در سه‌ماهه‌ی دوم و کاهش ۱۴ درصدی در سه ماهه سوم در مقایسه با دوره‌های قبلی خبر می‌دهند.

با وجود این، کاربران ویندوز نباید چشمانشان را روی خطرات احتمالی ببندند؛ زیرا این سیستم‌عامل لقب شرم‌آور آسیب‌پذیرترین سیستم سال ۲۰۲۲ را از آنِ خود کرده است.

به‌گزارش فاکس‌نیوز به نقل از Atlas VPN، در نه‌ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۲۲، بیش از ۵۹.۸ میلیون نمونه‌ی بدافزار در سیستم‌عامل ویندوز کشف شده است که ۹۵.۶ درصد از تمامی موارد کشف‌شده در مدت مذکور را تشکیل می‌دهد.

پس از ویندوز، لینوکس با ۱.۷۶ میلیون و اندروید با ۹۳۸,۳۷۹ و مک اواس با ۸,۳۲۹ بدافزار یافت‌شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

دلیل آسیب‌پذیری شدید ویندوز چیست؟
ساده‌ترین پاسخ این سؤال رواج زیاد ویندوز در جهان و پراستفاده‌بودنش است؛ درنتیجه، تهدیدها نیز ضد آن از سایر سیستم‌عامل‌ها بیشتر است. مسلماً ساختن بدافزار برای سیستمی که از نظر تعداد کاربران حرف اول را در دنیا می‌زند برای هکرها بسیار به‌صرفه‌تر است؛ بنابراین، با شیوع یک بدافزار، تعداد سیستم‌های آلوده به‌شکل وحشتناکی و با سرعت زیاد افزایش پیدا می‌کند.

همچنین، احتمال دانلود ناخواسته‌ی بدافزارها هنگام نصب برنامه‌هایی با منبع نامعتبر روی دستگاه‌های ویندوزی بسیار بیشتر است؛ چراکه برخلاف سیستم‌هایی مثل مک با فروشگاه و کتابخانه‌ی اختصاصی دانلود نرم‌افزارهای مورد نیاز، کاربران ویندوزی به چنین قابلیتی دسترسی ندارند و در اکثر موارد باید با استفاده از مروگرهای استاندارد و ارتباط اینترنتی که آسیب‌پذیری بسیار زیادی دارد اقدام به دریافت برنامه‌های موردنیازشان کنند.

در ادامه با دید فنی‌تری به شرح دلایل این امر می‌پردازیم:

ویندوز از ابتدای پدید آمدنش و قبل از اینکه دسترسی به اینترنت برای همه‌ی ممکن شود، صرفاً برای استفاده‌ی شخصی یک کاربر در هر دستگاه طراحی شده بود و مثل امروز امکان تعریف اکانت‌های متعدد و گذاشتن رمز روی آن‌ها فراهم نبود. بنابراین، ویندوز از ابتدا فاقد تدبیرهای لازم امنیتی مثل اکانت‌های کاربری مناسب و دسترسی‌های محدود به فایل‌ها برای حفاظت از بخش‌های حیاتی سیستم بود. حتی امروز هم که ویندوز ساختاری چندکاربره پیدا کرده است، هرگز از فایروال داخلی و پیش‌فرض گنجانده‌شده در ساختار سیستم‌عامل بهره نبرده است.

این یعنی تا زمانی که کاربر نرم‌افزار امنیتی جانبی برای سیستم خود تهیه نکند، ویندوزش هنگام اتصال به اینترنت در معرض حملات هکرها و آلودگی به بدافزارها است.
کد مطلب : 20212
https://aftana.ir/vdcgxx9x.ak9zq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی