پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
جالب است ۰
گزارشی جدید نشان می‌دهد ویندوز ۱۱ به‌محض اجرای اولین بوت، اطلاعات زیادی را جمع‌آوری و آن‌ها را به سرورهای آنلاین ارسال می‌کند.
منبع : زومیت
زومیت: گزارشی جدید نشان می‌دهد ویندوز ۱۱ به‌محض اجرای اولین بوت، اطلاعات زیادی را جمع‌آوری و آن‌ها را به سرورهای آنلاین ارسال می‌کند.

به گزارش افتانا، ویندوز ۱۱ چقدر اطلاعات به سرورهای آنلاین ارسال می‌کند؟ براساس ویدیویی که در کانال یوتیوب TPCSC منتشر شده است، به‌روزترین نسخه‌ی سیستم‌عامل ردموندی‌ها حجم بسیار زیادی از داده‌های مربوط به ترجیحات کاربران و رفتار آنلاین آن‌ها جمع‌آوری می‌کند. گفتنی است این کانال در زمینه‌ی امنیت رایانه‌های شخصی فعالیت دارد.

ویدیو TPCSC با عنوان «آیا ویندوز به جاسوس‌افزار تبدیل شده است؟» توضیحاتی درمورد ارتباط میان ویندوز و سرورهای خارجی ارائه می‌دهد. سازنده‌ی این ویدیو از برنامه‌ی معروف و البته رایگان تحلیل‌گر پروتکل شبکه، موسوم‌به Wireshark استفاده کرده است تا هر آنچه هنگام اتصال ویندوز ۱۱ به اینترنت رخ می‌دهد را به‌نمایش بگذارد.

به‌نوشته تِک‌اسپات، اگر ابزار Wireshark را روی کامپیوتری که یک نسخه‌ی جدید از ویندوز ۱۱ روی آن نصب شده است اجرا کنیم، مواردی غافل‌گیرکننده نمایش داده خواهد شد. این سیستم‌عامل درست پس‌از اولین بوت، به‌سرعت تلاش می‌کند بدون کسب اجازه از کاربر یا اعلام هشدار، به سرورهای شخص‌ثالث دسترسی پیدا کند.

TPCSC با استفاده از فیلترهای موجود در Wireshark برای تجزیه‌وتحلیل ترافیک DNS متوجه شد ویندوز ۱۱ به بسیاری از خدمات آنلاین مایکروسافت ازجمله MSN، موتور جستجوی بینگ و بخش به‌روزرسانی ویندوز متصل می‌شود. البته در این میان، سرویس‌های شخص‌ثالث مختلفی نیز به‌چشم می‌خورند زیرا جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت داده‌های زیادی جمع‌آوری و آن‌ها را برای شرکت‌هایی مثل مک‌آفی، استیم و Comscore ارسال می‌کند. شایان‌ذکر است Comscore یک شرکت تحقیقات بازار است که روندها و رفتارهای کاربران را در اینترنت بررسی می‌کند.

بسیاری از پرس‌وجوهای اولیه DNS ویندوز ۱۱ برای ارائه بدون اجازه داده‌های جمع‌آوری شده به شرکت‌های تحقیقات بازار، ارائه‌دهندگان خدمات تبلیغات دیجیتال و حتی دامنه‌های مرتبط با موقعیت مکانی مثل Geo.prod.do طراحی شده‌اند. TPCSC می‌گوید جدیدترین و بهترین سیستم‌عامل ویندوز ظاهراً برای جاسوسی از همه‌ی کاربران طراحی شده است و از ابتدای راه‌اندازی این نسخه، داده‌های زیادی از افراد جمع‌آوری می‌شود.

TPCSC همچنین به‌عنوان یادآوری به بررسی حریم خصوصی در ویندوز XP درسال ۲۰۰۱ اشاره کرد. تجزیه‌وتحلیلی که نشان داد تنها تلاش سیستم‌عامل مذکور اتصال به سرویس به‌روزرسانی ویندوز بود و هیچ اطلاعاتی را به شرکت‌های تحقیقات بازار، شرکت‌های ردیابی آنلاین و غیره ارسال نمی‌کرد.

برخی افراد درباره رفتار ویندوز ۱۱، اشاره می‌کنند که این سیستم‌عامل در دنیایی که خدمات مختلفی در آن ارائه می‌شود و به‌منظور ارائه‌ی ویژگی‌های آنلاین باید داده‌هایی را از کاربران جمع‌آوری کند تا سرویس‌های مذکور به‌درستی کار کنند. البته TPCSC در پاسخ به این افراد در بخش نظرات ویدیوی خود همچنان درمورد حجم بسیار زیاد داده‌هایی که ویندوز ۱۱ جمع‌آوری می‌کند، هشدار داده است.
کد مطلب : 20376
https://aftana.ir/vdch-xni.23nvqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی