پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
جالب است ۰
با فرا رسیدن تعطیلات سال نو، مشتریان بیشتری با استفاده از بانکداری آنلاین به خریدهای خود می‌پردازند اما اغلب این مشتریان با تاکتیک‌هایی که توسط مجرمان سایبری به کار گرفته می‌شود و با توجه به ناآگاه بودن در زمینه امنیت، فریب می‌خورند.
منبع : خبرگزاری تسنیم
با فرا رسیدن تعطیلات سال نو، مشتریان بیشتری با استفاده از بانکداری آنلاین به خریدهای خود می‌پردازند اما اغلب این مشتریان با تاکتیک‌هایی که توسط مجرمان سایبری به کار گرفته می‌شود و با توجه به ناآگاه بودن در زمینه امنیت، فریب می‌خورند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، تهدیدات آنلاین بخشی از زندگی اینترنتی هستند اما پایان هر سال و ابتدای سال جدید، زمان پر منفعتی برای مجرمان سایبری به شمار می‌رود.

با فرا رسیدن تعطیلات سال نو، مشتریان بیشتری با استفاده از بانکداری آنلاین به خریدهای خود می‌پردازند اما اغلب این مشتریان با تاکتیک‌هایی که توسط مجرمان سایبری به کار گرفته می‌شود و با توجه به ناآگاه بودن در زمینه امنیت، فریب می‌خورند.

روش‌های مورد استفاده مجرمان برای سرقت داده‌های کاربران از کمپین‌های خیریه گرفته تا آگهی‌های حراج متفاوت، خلاقانه و متنوع است. در ادامه به فریب‌های برتر مورد استفاده در تعطیلات کریسمس پیش‌رو خواهیم پرداخت.

البته باید گفت که این موارد به راحتی قابل تعمیم به تعطیلات نوروز نیز هستند.

برنامه‌های موبایل

با توجه به گسترش دستگاه‌های موبایل، مجرمان سایبری به تولید برنامه‌های به ظاهر معتبری روی آورده‌اند که با خریدها، آداب و رسوم و جشن‌های مربوط به تعطیلات در ارتباط است.

این برنامه‌ها که اغلب نیز رایگان هستند، پس از دانلود شدن بر روی گوشی هوشمند یا تبلت، ممکن است داده‌ها را سرقت کرده یا دستکاری نمایند؛ برنامه‌های مخرب ممکن است در مورد تماس‌ها نیز جاسوسی کنند، داده‌های بانکی را به سرقت ببرند و از طرف کاربر برای سرویس‌های پولی اس‌ام‌اس ارسال نمایند.

راهکار مقابله با این ترفند این است کهدر مورد هر برنامه پیش از دانلود آن جستجوی کافی انجام دهیم و نظرات کاربران در مورد آن را مطالعه کنیم.

فریب‌های پیامکی

هنگامیکه کاربر تصمیم می‌گیرد برنامه یا فایل‌هایی را از وب دانلود کند، نصب کننده قلابی سعی می‌کند کاربران اندروید را طوری فریب دهد که تصور کنند این دانلود معتبر است. در عین حال ممکن است این برنامه‌ها بدون اطلاع کاربر پیامک‌هایی را برای سرویس‌های پولی ارسال نماید که کاربر تنها زمان مشاهده قبض موبایل به آن پی ببرد.

راهکار مقابله با این ترفند نیز این است که در مورد اعتبار و خرابکار نبودن فایل‌ها و برنامه‌هایی که دانلود می‌کنیم اطمینان کافی داشته باشیم.

هدایا

خرید هدیه به مناسبت تعطیلات و عید کاری مرسوم است، بنابراین توصیه می‌شود که مراقب خریدهای آنلاین بود.

لینک‌های مخرب به وب‌سایت‌های جعلی، فریب‌های سرقت هویت و تبلیغات تلفنی همگی می‌توانند راهی برای دسترسی مجرمان سایبری به اطلاعات شخصی یا دانلود بدافزار بر روی سیستم باشند.

راهکار مقابله با این ترفند نیز این است که از منابع رسمی و شناخته شده خرید کنیم و همچنین نسبت به محصولاتی که قیمت آن‌ها بیش از حد مناسب به نظر می‌رسد مشکوک باشیم.

مسافرت‌های فصلی

آگهی‌ و ایمیل‌های مرتبط با مسافرت‌ها و تورها یکی از مواردی هستند که پیش از تعطیلات زیاد به چشم می‌خورند و کاربران نیز به دنبال آن‌ها می‌گردند.

این دسته از آگهی‌ها و ایمیل‌ها می‌توانند با پیشنهادهای وسوسه‌انگیز کاربر را ترغیب کنند که اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

همچنین می‌توانند کاربر را فریب داده و پول قابل توجهی از وی دریافت نمایند. در حالیکه ممکن است اساساً مسافرتی در کار یا اینکه به هیچ عنوان کیفیت مناسبی نداشته نباشد.

راهکار مقابله با این ترفند نیز این است که اگر پیشنهادی به نسبت قیمت آن زیادی خوب به نظر می‌رسد، حتماً به آن شک کنیم. حتماً در مورد چنین آگهی‌هایی جستجوی اینترنتی انجام دهیم و پرس و جو نماییم.

به این ترتیب می‌توانیم در مورد هویت شرکت آگهی دهنده اطلاعات کسب کنیم و در صورتی‌ه چنین شرکتی واقعیت داشته باشد، در مورد کیفیت سرویس‌های آن آگاه شویم.

به هر ترتیب تا زمانیکه از هویت شرکت مورد نظر مطمئن نشده‌ایم، اطلاعات خود را در اختیار آن‌ها قرار ندهیم و ترجیحاً حتماً حضوری به آن مراجعه نماییم.

کارت‎‌های تبریک الکترونیکی

کارت‌های تبریک الکترونیکی می‌توانند دردسر بدافزاری باشند.

کارت‌پستال‌ها و انواع کارت‌های تبریک الکترونیکی برای این طراحی شده‌اند که مردم به راحتی بتوانند به هرکسی در هرجایی که می‌خواهند کارت تبریک بفرستید و طبیعتاً در مناسبت‌های مختلف مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

در نتیجه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مخرب نیز به سمت آن‌ها رو می‌آورد. کارت‌های الکترونیکی که در ظاهر معتبر به نظر می‌رسند می‌توانند پس از کلیک کردن، ویروس همراه خود را بر روی سیستم قربانی دانلود نمایند.

راهکار مقابله با این ترفند نیز این است که در مورد کارت‌هایی که در نوشتن نام، نام شرکت یا عنوان کارت دچار غلط املائی هستند مشکوک باشیم. در هر صورت بهتر است که در صورت شک کردن به کارتی، به سادگی آن را حذف نماییم.

بازی‌های آنلاین مخرب

یک مشکل معمول این است که بسیاری از برنامه‌های مخرب خود را به عنوان بازی‌های مشهور تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها جا می‌زنند.

برنامه‌های مخرب تحت عنوان بازی‌های مختلف در دستگاه‌های اندروید و iOS یافت می‌شوند. بنابراین اگر عادت به بازی‌های آنلاین داشته باشیم یا اینکه فرزندان‌مان با گوشی بازی می‌کنند، باید مراقب منبع بازی‌ها باشیم.

این تهدیدات می‌توانند امنیت گوشی و تمامی حساب‌های کاربری که از طریق آن به آن‌ها وارد می‌شویم را به خطر بیندازند.

راهکار مقابله با این ترفند نیز این است که به فرزندان خود در مورد خطرات و انواع فریب‌های موجود توضیح دهیم و صرفاً تحت نظر خود اجازه دانلود برنامه‌ها را به آن‌ها بدهیم.

باید پیش از دانلود هر برنامه حتماً امتیاز اعطا شده به آن از طرف کاربران و همچنین نظرات کاربران پیرامون آن را مشاده کنیم.

خیریه‌ها

پرداخت پول به خیریه‌ها در این زمان از سال مرسوم است، ولی مجرمان سایبری بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند و خیریه‌ها و وب‌سایت‌های تقلبی پول‌های کاربران را به جیب خود می‌ریزند.

ممکن است ایمیل‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی حتی از لوگوی واقعی یک خیریه استفاده کنند و جزئیاتی شامل آدرس، شعارهای زیبا و لینک پرداخت آنلاین به همراه داشته باشند. ولی نباید گول این موضوعات را خورد.

راهکار مقابله با این ترفند نیز این است که در مورد خیریه‌ای که مایل هستیم به آن کمک کنیم تحقیقات لازم را انجام دهیم و در صورتی‌ه حتی ذره‌ای به واقعی بودن آن شک داریم، به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن‌ها قرار ندهیم.

به خاطر داشته باشیم که این فریب‌ها اغلب در هنگام وقوع حوادث ناگوار (مانند سیل و زلزله) ظاهر می‌شوند.

اصولاً بهتر است با خیریه مورد نظر خود شخصاً تماس بگیریم و مستقیماً پول را به آنها پرداخت نماییم تا اینکه به لینک‌ها و ایمیل‌هایی از این دست اعتماد کنیم.
کد مطلب : 6678
https://aftana.ir/vdci.yaqct1aqvbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی