پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 9 May 2024
جالب است ۰
در اجلاس دو روزه وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو سازمان اکو، هیئت‌های عالی‌رتبه کشورهای منطقه از دستاوردهای ایرانی بازدید کرده و با امضای تفاهم‌نامه بستری مناسب برای توسعه صادرات فناوری و شکل‌گیری همکاری‌های مشترک را فراهم کردند.
در اجلاس دو روزه وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو سازمان اکو، هیئت‌های عالی‌رتبه کشورهای منطقه از دستاوردهای ایرانی بازدید کرده و با امضای تفاهم‌نامه بستری مناسب برای توسعه صادرات فناوری و شکل‌گیری همکاری‌های مشترک را فراهم کردند.
 
به گزارش افتانا، اجلاس وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو سازمان اکو صبح چهارشنبه ۲۱تیرماه به مدت دو روز و به میزبانی ایران در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. در این اجلاس بین ایران و کشورهای حاضر در اجلاس تفاهم‌نامه‌هایی جهت توسعه همکاری‌ها به امضا رسید. همچنین نمایشگاهی از دستاوردهای بومی برگزار شد
 
در روز نخست این اجلاس ۱۱ هیئت عالی رتبه از کشورهای عضو اکو، کشورهای منطقه و برخی سازمان‌های بین‌المللی از دستاوردهای شرکت‌های ایرانی بازدید کردند و جلساتی برای معرفی کسب‌وکارهای بزرگ با وزرا و هیئت‌های شرکت‌کننده برگزار شد تا شرکت‌های ایرانی بتوانند ظرفیت‌های خود را برای نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس تشریح کنند.
 
یک روز قبل از آغاز رسمی اجلاس، صادق افتخار، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت پاکستان با شرکت‌های نوپا و فعال ایرانی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بازدید داشت و به بحث و تبادل نظر با آن‌ها پرداخت تا فرصت‌های صادرات فناوری بین کشورها مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه این نشست مدیران شرکت‌های ایرانی در برخی از زمینه‌ها به امکان صادرات محصولات و در برخی دیگر از حوزه‌های فناوری اطلاعات به امکان همکاری‌های مشترک بین شرکت‌های دو کشور اشاره کردند. در این نشست که با استقبال فعالان بخش خصوصی حوزه ICT همراه بود، محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، با اشاره به ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختفICT، زمینه همکاری با شرکت‌های پاکستانی را فرصت مناسبی برای همکاری‌های مشترک عنوان کرد.
 
در نخستین روز اجلاس و پس از آغاز رسمی این رویداد، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با صادق افتخار، وزیر دولت پاکستان، تفاهم‌نامه دوجانبه‌ای را به منظور توسعه همکاری‌های دو کشور به امضا رساند. این تفاهم‌نامه در جهت آغاز مذاکرات برای همکاری در حوزه‌های فضایی، زیرساخت، پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌ها، ترانزیت دیتا، پست و پست مالی، آموزش و نوآوری، رگولاتوری و فناوری اطلاعات به امضای وزرای دو کشور رسید.
 
در همین روز نشست دوجانبه‌ای با هیام عبود الیاسری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور عراق و هیئت همراه برگزار شد تا راهکارهای توسعه روابط دو کشور مورد بررسی قرار بگیردو در ابتدای این نشست که تعدادی از شرکت‌های خصوصی ایرانی فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز حضور داشتند، گزارشی از محصولات و توانمندی‌های این شرکت‌ها به هیئت عراقی ارائه شد. تسهیل ارتباطات زائران با ارائه خدمات پایدار و با کیفیت در مراسم اربعین از دیگر موضوعاتی بود که وزرای ارتباطات دو کشور در این جلسه درباره آن با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
در دومین روز از این اجلاس، نشست رسمی سومین اجلاس وزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو با سخنرانی زارع‌پور برگزار شد. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران، همیشه به دنبال تقویت همگرایی منطقه‌ای و تاثیرگذاری بیشتر این نهاد بوده و بدون شک این نشست نیز در همین راستا است. فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، نسل پنجم تلفن همراه و حتی نسل ششم، نیمه‌هادی‌ها، کلان‌داده و سایر فناوری‌های جدیدی که در راه است؛ علاوه بر ایجاد فرصت‌های جدید در جهت توسعه جوامع، تهدیداتی را نیز به همراه دارند، لذا لازم است در مواجه با این فناوری‌ها رویکرد مناسبی اتخاذ شود تا هم از فرصت‌های بی‌نظیر ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم و هم از تهدیدات آنها مصون بمانیم.
 
زارع‌پور با اشاره به اینکه غیر از برگزارنشدن منظم اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو دو مشکل دیگر نیز وجود دارد، گفت: نخست اینکه ما در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، تنظیم‌گری و رگولاتوری در منطقه، سرمایه‌گذاری و کار مشترک در حوزه‌های مربوط به فضا می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم که باوجود همه مصوبات قبلی این همکاری‌ها به‌صورت مؤثر و نتیجه‌بخشی اتفاق نیفتاده است. علاوه بر این بلوک کشورهای عضو اکو، به‌عنوان یک سازمان منطقه‌ای مشترک پتانسیل‌های همکاری بالایی با سایر سازمان‌های بین‌المللی دارد که تا کنون در این زمینه نیز توفیقات قابل‌توجهی حاصل نشده است. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا پلی برای اتصال کشورهای عضو اکو با سایر مناطق مانند اقیانوس هند، آفریقا، خلیج‌فارس و کشورهای حوزه شامات باشد.
 
خسرو ناظری، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، در این نشست با تأکید بر پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات در جهان گفت: افزایش نقش پلتفرم‌ها نقش دولت‌ها کاهش می‌یابد. باید راه‌حل‌های مناسبی را برای افزایش نقش دولت‌ها در اداره جامعه و موضوعات دیگر مورد استفاده قرار دهیم. ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند به توسعه پایدار و شناسایی فرصت‌های جدید منجر شود و در همین راستا ضروری است بتوانیم همکاری‌های مشترک برای توسعه این فناوری‌ها در اعضای اکو داشته باشیم.
 
وی با اشاره به تدوین استراتژی این حوزه در کشورهای اعضای اکو تا سال ۲۰۲۵؛ از اعضای اکو خواست استراتژی جدیدی تا سال ۲۰۳۰ برای حوزه ICT تهیه و تدوین کنند.
 
دبیرکل اکو به ایجاد یک شبکه دیجیتال در کشورهای عضو اکو اشاره کرد و گفت: این شبکه می‌تواند به ارائه خدمات عمومی در این حوزه به اعضا ارائه کنند. دبیرخانه اکو می‌تواند یک چارچوب قانونی و تنظیم‌گری برای شیوه تعامل و همکاری اعضا نیز تهیه کند.
 
در ساعات پایانی سومین اجلاس وزرای ارتباطات عضو سازمان اکو، زارع‌پور با عمر فاتح سایان معاون، معاون ارتباطات وزارت ارتباطات و حمل‌ونقل ترکیه، دیدار و به‌ضرورت همگرایی بیشتر دو کشور برای اجرایی‌کردن توافقات پیشین دو کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد.
 
آخرین نشستی که در این اجلاس انجام شد مربوط به دیدارهای دوجانبه وزیر ارتباطات ایران با تولئوشین، قائم‌مقام وزیر دیجیتال، نوآوری و صنعت فضایی قزاقستان، سمیر ممدوف، قائم‌مقام وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل آذربایجان و ایلهام جون عطیف، قائم‌مقام وزیر ارتباطات دولت تاجیکستان اشاره کرد.
 
وزیر ارتباطات در دیدار با وزیر قائم‌مقام وزیر ارتباطات تاجیکستان گفت: پلتفرم‌های ایرانی می‌توانند در یک همکاری مشترک در تاجیکستان مورد استفاده قرار گیرند. وی ساخت ماهواره و استفاده از داده‌های فضایی را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین دو کشور عنوان کرد و افزود: باتوجه‌به اینکه ایران از طراحی تا ساخت ماهواره و دریافت تصاویر بسیار باکیفیت دارای تجربه است می‌تواند در این زمینه نیز با تاجیکستان همکاری داشته باشد. ایلهام جون عطایف نیز در این دیدار با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های شرکت‌های ایران در حوزه ICT گفت: در این بازدید مذاکرات خوبی را برای همکاری با شرکت‌های خصوصی ایرانی داشتیم.
 
معاون وزیر ارتباطات دولت تاجیکستان به اهمیت امنیت شبکه در حوزه ICT اشاره کرد و از وزیر ارتباطات ایران خواست در این حوزه با کشور تاجیکستان همکاری داشته باشد. رؤسای هیئت قزاقستان و آذربایجان نیز با اشاره به ظرفیت‌های کشورهای خود از توسعه همکاری‌ها با ایران استقبال کردند.
 
کد مطلب : 21120
https://aftana.ir/vdcfxyd0.w6dy0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی