شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
جالب است ۰
قانون سخت‌گیرانه DSA قرار است بر هزاران پلتفرم آنلاین اعمال شود تا سازوکار آن‌‌ها را تا حدی اصلاح کند.
منبع : Associated Press
قانون سخت‌گیرانه DSA قرار است بر هزاران پلتفرم آنلاین اعمال شود تا سازوکار آن‌‌ها را تا حدی اصلاح کند.
 
به گزارش افتانا، قانون خدمات دیجیتال (DSA) اتحادیه اروپا که چارچوب‌های سخت‌گیرانه‌ای برای حوزه مدیریت محتوا و تبلیغات آنلاین در نظر گرفته، قرار است بخش‌های قابل توجهی از اینترنت را تحت پوشش قرار دهد.
 
از ۱۷ فوریه ۲۰۲۴ (۲۸ بهمن ۱۴۰۲)، قانون خدمات دیجیتال برای تمامی پلتفرم‌های آنلاینی که در اروپا کاربر دارند، اعمال خواهد شد. DSA از سال ۲۰۲۳ برای ۱۹ پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ (VLOP) و موتور جست‌و‌جوی آنلاین بسیار بزرگ (VLOSE) اعمال شده است و حالا کسب‌و‌کارهای نسبتاً کوچک هم باید قانون‌مند شوند.
 
گسترش حوزه تحت پوشش DSA بدین معنی است که هزاران پلتفرم آنلاین از فردا باید یک‌سری الزامات خاص را رعایت کنند. خبرگزاری آسوشیتد پرس می‌گوید که قانون خدمات دیجیتال برای پلتفرم‌های سرشناسی مثل eBay که به‌دلیل نداشتن ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه در اروپا وارد فهرست VLOP نشدند، اعمال می‌شود. صرفا شرکت‌های کوچک با کمتر از ۵۰ کارمند و گردش مالی سالانه‌ی زیر ۱۰ میلیون یورو از DSA در امان خواهند بود.
 
بر اساس چارچوب‌های تعیین‌شده توسط DSA، پلتفرم‌های آنلاین اجازه ندارند کاربران زیر سن قانونی را بر اساس داده‌های شخصی آن‌ها هدف تبلیغات قرار دهند. همچنین تمامی تبلیغات هدفمند مبتنی‌بر اطلاعات حساس شخصی نظیر تمایلات جنسی یا اعتقادات مذهبی غیرقانونی خواهد بود.
 
دررابطه‌با مدیریت محتوا، وب‌سایت‌ها باید هنگام اصلاح پست‌ها یا پروفایل کاربران، دلیلی منطقی به آن‌ها ارائه دهند. پلتفرم‌ها همچنین باید راهکاری توسعه دهند تا کاربران ازطریق آن بتوانند نسبت‌به تصمیمی که پلتفرم برای پست یا پروفایل آن‌ها اتخاذ کرده است، اعتراض کنند. افزون‌بر این موارد، باید سیستمی ساخته شود تا کاربران بتوانند کالاها و خدمات غیرقانونی موجود در هر پلتفرم را گزارش کنند.
 
مارگارت وستاگر، از اعضای ارشد کمیسیون اروپا، می‌گوید: «از فردا، قانون خدمات دیجیتال برای تمامی پلتفرم‌های آنلاینی که در اتحادیه‌ی اروپا کاربر دارند اعمال خواهد شد. کاربران، کشورهای عضو و پلتفرم‌ها می‌توانند ازاین‌پس با بهره‌گیری از ابزارهای مربوط‌به DSA دنیایی امن‌تر و شفاف‌تر شکل دهند.»
 
۱۹ شرکتی که هم‌اکنون در فهرست VLOP و VLOSE قرار دارند و باید از قوانین تبعیت کنند، شامل پلتفرم‌های بزرگی مثل فیسبوک، اینستاگرام، ایکس، ویکی‌پدیا، یوتیوب و موتور جست‌و‌جوی گوگل می‌شوند.
 
کمیسیون اروپا اواخر سال ۲۰۲۳ سه شرکت دیگر را نیز به فهرست VLOP اضافه کرد و به آن‌ها تا آوریل ۲۰۲۴ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) برای سازگاری با قوانین جدید فرصت داد.
 
DSA همچنین شامل قوانینی برای سرویس‌های هاستینگ نظیر ارائه‌دهندگان خدمات ابری است. به موجب قوانین، این سرویس‌ها باید راهکاری توسعه دهند تا کاربران بتوانند وجود محتواهای غیرقانونی در آن‌ها را گزارش کنند. حتی ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP) نیز از قوانین در امان نیستند و باید ازاین‌پس گزارش شفافیت تهیه کنند.
 
DSA فعلاً قانونی نوظهور محسوب می‌شود، با این‌حال اتحادیه‌ی اروپا پیش‌تر برای آغاز تحقیقات علیه شبکه‌ی اجتماعی ایکس از آن استفاده کرده است.
 
اتحادیه اروپا شرکت‌هایی را که از DSA تبعیت نکنند، جریمه می‌کند. این جریمه معادل حداکثر ۶ درصد از گردش مالی سالانه‌ی شرکت‌ها خواهد بود و اگر قانون‌شکنی ادامه یابد، پلتفرم خاطی در اروپا فیلتر می‌شود.
کد مطلب : 21975
https://aftana.ir/vdcdkn0x.yt0f56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی